יום ראשון, 25 באוקטובר 2009

מריחים פדגוגיה

רסיסים מהפוסט הקודם

בפוסט הקודם תיארתי את ההיסטוריה של תקשוב החינוך כהמחשה לאמירה של קריסטנסון על דחית המערכת את הטכנולוגיה המשבשת. לחלקכם זה נשמע ברור וחסר כל חידוש. גיי הורביץ פגש בתיאוריה של קריסטנסן כמה חודשים לפני ובבלוג שלו הוא מנסח את הדברים בחדות ובבהירות כדרכו:

"אינני בקיא במנהל עסקים, אבל אני מתקשה למצוא מה מקורי בניתוח הזה. נדמה לי ששמענו, וגם השמענו, את הטענה הזאת פעמים רבות בעבר. לא ברור לי למה אנשי חינוך רבים כל כך צמאים לשמוע את הטענה הזאת דווקא מפני שעכשיו איש מנהל עסקים מדופלם משמיע אותה".

כאשר מגיעים לפדגוגיה בספרו של קריסטנסון, קל עוד יותר לדחות את החדירה של זר לתחומנו. נרחיב בפדגוגיה מאוחר יותר, רק אציין פה שלעיניו של איש חינוך, העיסוק בפדגוגיה בספר הוא שטחי, תפור גס ובולט לעין שזר (במובן של בור בתחום) מככב פה. גם בי עברו במהלך הקריאה הרהורים בנוסח הדברים של ג'יי. אריאל רובינשטיין, חתן פרס ישראל ומומחה עולמי בכלכלה, מספר על העיסוק שלו בבין תחומיות בספרו אגדות הכלכלה. הוא מונה 7 פחים יקושים הזרועים לעוסק בבין תחומיות. הפח השביעי הוא לא פחות מאשר: "עיסוק במרחבים הבין תחומיים ללא ידיעה עמוקה של התחומים הבסיסיים חשוד בשרלטנות". רובינשטיין למרות הפחים חוטא בבין תחומיות ואני למרות התפרים הפדגוגיים הגסים שמתווה קריסטנסן עדיין דבק בניסיוני למצות את התיאוריה לפחות עוד זמן מה. קצת כי אני נוטה להיות מוקסם מרעיונות והרבה כי התרשמתי מאוד מהרצינות והחריצות של קריסטנסון. לגופה של תיאוריה ובהתייחס לתגובה של ג'יי, החידוש להערכתי איננו נעוץ בהסבר מדוע לא – כלומר בנטייה של מערכות להדוף - אלא מנוסח בחלק המשלים של התיאוריה- באופן שבו כן מתפתחת הטכנולוגיה המשבשת. הדברים מתוארים בפוסט הראשון בנושא ולא אחזור עליהם.

עוד מילה על לקחים אפשריים


אנחנו מלווים שנים רבות את התקשוב בחינוך. הגענו לכל סמטה שאפשר, חווינו התלהבות, אדרנלין שופע, מבואות סתומים ומנהרות חסרות אור בקיצן. ניסינו להסביר, לתקן, להבין, לתקוף שוב, להרהר, לנענע את הראש ומה לא. בצורה מפורשת או סמויה התגבש לכל אחד מאיתנו מודל מוצק של סיבות ,גורמים ומסקנות. קשה להפתיע אותנו עם עוד הסבר. כל עצה, מתכון ומתודולוגיה שאינם קיצונים נראים לנו ברורים מעליהם או חסרי עניין. רק הבטחה לעתיד מזהיר, פתח לשינוי מהיר או רעיון פדגוגי פורץ יכולים לערער את היציבות החשיבתית הנוכחית שלנו. אבל אין דברים כאלו!, לא יצוצו לפתע פתרונות קסם. אנחנו צריכים להיות פתוחים וסובלניים להצעות מינוריות בהרבה, לניתוחים עדינים, למורכבות ולהצעות שעדיין נזקקות לשיפוץ
אני מוצא שכבר בשלב זה התיאוריה של הטכנולוגיה המשבשת מספקת תובנה רבת עוצמה. נגזר ממנה שקושי מרכזי בשילוב התקשוב בבתי הספר נובע מכך שהפתרונות המוצעים אינם מספיק טובים. אין פה אשמה של אנשי הפיתוח או ההטמעה, מיחד אי אפשר ליצור פתרונות טובים מספיק ללא אינטראקציה משפשפת ואינטנסיבית בין לקוח נכסף, אנשי פיתוח ומוצר ובמשך זמן ארוך מספיק, ומאידך גיסא לא קימת, וכמעט לא יכולה להיות קיימת אינטראקציה כזאת בשוק החינוך. לתובנה זו יכולות להיות מסקנות ביחס ל: מה מפתחים, איך מפתחים ואיך מטמיעים. למשל זה עשוי לרמוז שהיעד המרכזי איננו שינוי הראש של המורה אלא לישת הפתרון עצמו. אני חושש שפירוט המהלכים האופרטיביים המתבקשים לא יתרום הרבה בנקודה זו. זה לא מספיק חד, קיצוני, ברור בכדי לזעזע את המודל המגובש שלכם. ברוח הקונסטרוקטיביזם אני משאיר לכם את התרגיל המחשבתי רגשי להסיק את המסקנות לבד.


נגיעה ראשונה בפדגוגיה.


הדיון שלנו מוביל אותנו בסופו של דבר – ואחרים יטענו מיד שכבר בראשיתו – לעיסוק בפדגוגיה. שאלות שעולות הינן:
מה היא (או הן) הטכנולוגיה המשבשת בחינוך?
מה זיהה קריסטנסן כטכנולוגיה משבשת?
וכמובן מה ראוי שישמש כטכנולוגיה חינוכית משבשת?
נגיע גם לדיון המקודש הזה, אבל אני מוצא את עצמי מתקדם אליו לאט ובזהירות, שמא בסופו נמצא עצמנו ללא כלום חדש. בשנים האחרונות למדתי לרוץ לאט, מסתבר שתמיד אפשר יותר לאט, מה שיפה והפתיע אותי הוא: שנהנים מזה מאוד, שזו הנאה אחרת ושבסוף מגיעים. למדנו מקריסטנסון שתהליכים משבשים לוקחים זמן ארוך – 10 שנים. אני נשען כל כך ועל ניסיון הריצה כאסמכתאות להיות סבלניים במסענו המברר. זה ייקח פחות מ- 10 שנים. אנחנו נקלף את הבצל באיטיות ותקוותי שלא תירטבו מדמעות ובעיקר שלא תתייבשו משיעמום.


נגיעה מטרימה זהירה בקודש הקודשים.


למרות הזהירות אי אפשר בלי נגיעה קלה בפדגוגיה כבר עתה. זיהיתי 3 סיבות להתחלה ואפילו קטועה של העיסוק בפדגוגיה: א) יש גבול לזהירות ב) יש גבול לסבלנות. ו-ג) זה נחוץ להכנה שלכם ושלי לפוסט הבא. אז אעז ואתחיל!
הקונסטרוקטיביזם הוא מועמד אצל רבים מאנשי החינוך להוות את הטכנולוגיה המשבשת. המשקל הקדוש כמעט המוענק לתפיסה הזאת מחייבת אותי להעיר 2 הערות מטרימות בנושא כדי לאפשר דיון סבלני בהמשך, שמא נמהר ונשפוט כל מלה בו על פי קונסטרוקטביסטיותה. לפני ההערות, הצהרה אישית.

הצהרה אישית

קשה שלא להיות קונסטרוקטביסט. מצד אחד הגישה עצמה מתחברת ללב ולמוח ומצד שני אתה מועמד להיות מנודה אם אינך כזה. כבר כעת אני נזהר ובורר במילותיי. אקדם כל רעה פוטנציאלית ואצהיר כבר כעת וקבל עם ועדה: קונסטרוקטביסט גאה אני!.

עתה משיצרתי לי מעין פוליסת ביטוח, אני מרגיש בטוח דיי לטעון את 2 הערותי:

א. לקונסטרוקטיביזם ביטויים רבים
הקונסטרוקטיביזם מקפל בתוכו רבדים שונים של התמודדות של למידה והוראה. למשל Mayer טוען ומדגים כיצד ניתן לתמוך בלמידה קונסטרוקטיביסטית לא רק באמצעות למידת חקרנית אלא באמצעות למידה מספר לימוד! או מערך הוראה "קלסי" מתאים. הניסיון האישי שלי מתאים מאוד לטיעונו של מאייר. אני לומד מספרים ובטוחני שגם אתם, תהליך הלמידה שלי קריאה ובמהלכה, גלגול הרעיונות בראשי, התחבטות בהם, ובחינתם מול ניסיוני וידיעותיי. בעקבות כך אני צומח, מתפתח וכל מיני דברים טובים שאופייניים ללמידה קונסטרוקטיביסטית. הקריאה כמובן אינה תחליף לאופנויות נוספות של למידה פעילה יותר אבל היא בהחלט מהווה חלק משמעותי ורחב בלמידתי.
ב. הלמידה בבית הספר היא מגוונת
הלמידה היא תהליך מורכב ורחב שחופן בתוכו אופנויות רבות. אנחנו לומדים מהרצאה, מספר, מפתרון בעיות, ממחקר, מביצוע פרויקט. קשה לדמיין למידה באמצעות אופן אחד בלבד. אנחנו זקוקים לגיוון, אנחנו זקוקים לצורות התמודדות שונות שלכל אחת יתרונות משלה. לעיתים אנחנו מלאי מרץ והתלהבות לעשייה וחקר ולעיתים אנו זקוקים לשקט ולחשיבה שנתמכת באמצעות ספר לינארי. סלומון הרואה בקונסטרוקטיביזם מניע מרכזי להכנסת התקשוב לחינוך מצביע גם הוא על הצרכים השונים בהוראה. מצד אחד למידה קונסטרוקטיביסטית חקרנית במידה זו או אחרת ומצד שני למידה בעלת אופי שונה של דיסציפלינות תחומי התוכן.

תם ורק התחיל
הפיסקה הקודמת תלושה משהו, ללא התחלה ברורה ובודאי ללא סוף. הדבר מעיד שאינני מבשל את הפוסט מתוך ראיה שלמה של הדברים, אלא בוחן אותם תוך כדי תנועה, כתיבה ומשוב. תוכלו גם לראות את זה כפוסט שנקטע בגלל הצלצול. והכי חשוב הסיום הזה הוא טריגר חשיבה על השאלה שאני מציב בפניכם:
מהי טכנולוגיה משבשת בחינוך?

18 תגובות:

  1. אני ראשונה?

    אתפס רק לקטנות: ה"פרה הקדושה" ששמה קונסטרוקטוביזם.
    אני לא בטוחה שעדיין היא קדושה כל-כך, היא כן?
    מאוד מזדהה עם ההרשאה ללמוד מספרים, מקריאה, ולאו דווקא מרקיחות דייסות חקרניות שבתומן מתגלים רעיונות חדשים ונשאלות שאלות חדשות.

    ודווקא כאחת שמנסה כך ומנסה קצת אחרת, עם ובלי קונסט', אני מזדהה גם עם העמדה המוצגת על הישגי התקשוב בבתי-הספר.


    לא יפה ככה לגמור, אבל אתה כותב מרתק.

    השבמחק
  2. יש בעיה עם משובים כמו שלך הגר. הם ממלאים את הלב אבל גם מתמכרים להם. אבל דיה צרה בשעתה. אין כמו משוב טוב לחמם את לבו של הבלוגר. להבנתי הקונסטרוקטביזם הוא מאוד דומיננטי. הרבה יותר דומיננטי משסברתי. לא מדובר בפיאזה או ויגוצקי כמיצגים אלא משהו גם עם גוון פילוסופי עם כל מיני דברים טובים שהתפתח לו דוקא בשנים האחרונות, שעכשיו אני מבין שראוי לדבר עליהם בפוסט הבא גדי שניצור שפה משותפת. היום כמעט כולם קונסטרקטביסטים אבל לא ברור לי באיזו מידה כולם מתכונים לאותו דבר.

    השבמחק
  3. כן כן כן, הרבה מדי משתמשים במילה הזו, ק', ומתכוונים לדברים שונים לחלוטין.
    ק' (שיהיה מה שיהיה) בהחלט יכול לספק תעודת כשרות למוצרים.

    השבמחק
  4. נדמה לי שקשה לכתוב על הקונסטרוקטיביזם כאופנה - היא תופסת מקום של כבוד בשיעורי הפדגוגיה של הכשרת מורים כבר דור שלם. אבל אם אני זוכר נכון, לפני 15 שנה ויותר סידני שטראוס והסטודנטים שלו ערכו סידרה של מחקרים בהם הם בחנו את ההצהרות של פרחי הוראה על כיצד ילדים לומדים מול דרכי ההוראה שהם אימצו בכיתה. מתברר שעל הנייר כולנו קונסטרוקטיביסטים טובים שדוגלים בשיטות שבהן התלמיד מבנה את הידע של עצמו, אבל בפועל, בשיעור, אנחנו ממשיכים לפתוח את הקופסה של הראש ולשפוך לתוכו "ידע". בלי להתייחס לשאלה אם הקונסטרוקטיביזם מתאר בצורה נכונה את הדרך שבה הילד לומד, עוד הדרך ארוכה ליישום התיאוריה בשטח.

    השבמחק
  5. גם לי זכור המחקר הנ"ל. אם זכרוני אינני מטעה אותי. אז הקונסטרוקטביזם היה פיאזה (שזה דור אחר של קונסטרוקטביזם) והשיטות שבהם בפועל השתמשו המורים היו של עיבוד מידע או מה שבגדול נכנה קוגניטביזם. זה מבלבל קצת כי גם קונסטרוקטביזם זה גם קוגנטביזם אבל בהזדמנות אנסה לעשות סדר. זה אכן נכון לגבי כולנו כמורים שאנחנו משתמשים בעיקר בטקטיקות של עיבוד מידע גם אם לא ידענו זאת.

    השבמחק
  6. זה ממש לא משמעותי כיצד אנו קוראים לילד- קונסטרוקטיביזם, ביהביוריזם או קוגניטיביזם...העובדה היא שהחינוך ממשיך להתנהל על פי אותן סכמות מאז תקופת המהפכה התעשייתית. אז בואו ונסמן "V" ונכתוב עבודות חקר-כך אנחנו מראים כמה אנו קונסטרוקטיביסטים באמת- כי זה מה שנחשב...(אבל מה זה בדיוק..?)והמחשב? מכונת הכתיבה המשוכללת שבה משתמשים ללמידה או קונסולת משחקים זמינה לשעות שצריכה למלא מורה מחליפה.
    הזעזוע במערכת החינוך שלו אנו מצפים בעקבות הטכנולוגיה, מתמהמה גם בשל האנשים האמורים להוביל אותו. אלו החושבים בתוך הקופסא - והרוב העושה כמיטב יכולתו על מנת לרצות את "חוד החנית". מדברים חשיבה ועושים שינון. אין ספק שהטכנולוגיה לא מהווה שום אלמנט "מזעזע" או"מפריע" בביה"ס, אלא רק משרתת את האינטרסים הקיימים.

    השבמחק
  7. אריאלה, נדמה לי שבנקודה זו אין ויכוח. נקודת המוצא שלנו היא שזהו אכן המצב הקיים. אחרת כנראה לא היה צריך לדון כי היינו הרבה יותר שמחים. אני מעונין שנבחן 2 דברים: האם יש משהו משבשת בוכנולוגיה התקשובית? (וברור שאם קיים זה עדיו לא הגיע לבתי הספר) ושאלה שניה עוד יותר כבדה מה אנחנו רוצים?
    הקטע על קונסטרוקטביזם בפוסט היה מין גישוש למה אנחנו רוצים שכנראה מתקשר חזק לאיך עושים את זה? והאם יש ראיות למה שאנחנו רוצים. פה אני כנראה פחות נחרף ממך בהבנה של מה אנחנו רוצים ואפילו בהבנה של מה בדיוק אחרים רוצים. הייתי שמח שנאפיין לפחות את הכיוונים האפשרים בחדות

    השבמחק
  8. על פי קריסטנסן טכנולוגיה משבשת בחינוך יכולה להציע למידה ייחודית לכל תלמיד על פי האינטליגנציות שלו. הפתרון האולטימטיבי של מורה לכל תלמיד במחיר כלכלי תחרותי.
    אם אני מבינה נכון, הוא מציע מהפיכה של ממש, לא עוד לימוד על פי גיל ועל פי one size fits all, אלא בניית מערכת שירותים רחבה (אי לרנינג ודומיו) שמציעים חליפה אישית.

    השאלה היא מה אנחנו רוצים? צריכים?

    השבמחק
  9. נכון, מתעוררות 3 שאלות ואותם נבחן בהמשך:
    1. האם אפשר לתפור לכל אחד משהו והאם זה שווה משהו? הנסיון הזה התחיל כבר לפני 30 שנה ולא הצליח לפרוץ. מדוע שיפרוץ דווקא עכשיו
    2. נניח שאפשר, מה זה ישבש? מה זה ישנה?
    3. מה אנחנו רוצים

    השבמחק
  10. אתחיל במחמאה ... אני נהנית לקרוא את הבלוג והתגובות, יש תחושה של "חדר מחשבות" אין פרות קדושות, אין "מתכונים" והאווירה מאתגרת ונעימה.

    1. אני מאמינה שאת מבחן הישומיות נעבור...
    2. השאלה הקשה היא לא מה הטכנולוגיה יכולה לתת אלא מה אנחנו רוצים ל "לשבש"? מרוב סיסמאות ונסיונות אולי שכחנו
    אין לי תשובה עדיין, אני חושבת...המשך יבוא

    השבמחק
  11. תודה מינה, מחמאה נהדרת.
    שנצליח להמשיך ברוח זו

    השבמחק
  12. הי גיל,
    שאלת תם, מדוע נתפסים לטכנולוגיה ולא למורה. הטכנולוגיה הינה אמצעי ככל אמצעי הוראה אחר, ואולי המורה שאינו מנצל את הטכנולוגיה המתאימה (כלשהי ולאו דוקא מתוקשבת) הוא זה המשבש את ההוראה ואת למידת התלמיד?

    השבמחק
  13. ראובן, כשאנן מדברים על טכנולוגיה בחינוך אנחנו מדברים על כל הדברים. מורים, בתי ספר והטכנולוגיה. אנחנו מנסים להבין מה חוסם שילוב משמעותי של הטכנולויה. אתה מציע שאלו המורים. זאת אפשרות אחת, אבל יש עוד אפשרויות. המסקנה שאלו מורים מכוונת לנקיטת פעולות מסוימות, למשל הכשרה מקצועית, למשל העלאת קריטריונים מחמירים לקבלה של מורים. מערכת החינוך היא מורכבת ובודאי יש מה לפעול בגזרה הזו. אם להתמקד בתקשוב אני אישית חושב שחוסר ההצלחה איננו בגלל המורים.

    השבמחק
  14. הי גיל, ודאי שמורים הם רק חלק מהענין או הבעיה.עיין נא במאמר בקישור הבא על פרוייקט "עת הדעת" המורץ בנסיון במספר בתי ספר בארץ. הוא דן בפתרון אפשרי - שעלותו היא מליונים רבים המשלב מורים, תכנים מוכנים, טכנולוגיה ותלמידים.
    הקישור הוא:
    http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=skira20091103_1125408

    השבמחק
  15. ראובן (האם זה שמעיה?), בהתיחס למורים, למרות שאני יכול לראות חולשות גם בצד המורים, מהתפיסה שלי של תהליכים ארגונים מערכתיים, נגזר כמעט קטגורית שזה לא המורים.
    קראתי את הכתבה בדהמרקר, בהחלט מעורר סקרנות. כל נסיון כזה משמח ואמור לתת לנו עוד תובנה על מה עושים ואיך עושים ולהוביל אותנו קדימה. הנסיון עד עכשיו אמר שרחוקה הדרך ממערכת טובה ויפה ליישום משכנע. אני מאמין שהזמן פועל לטובתנו בעניין וזה הקיר בסוף יפול. מהמעט שאפשר להתרשם מהכתיבה גם אם ההצלחה תהיה נהדרת ומעל הציפיות זה עדיין רחוק מלהוות פתרון שלם.

    השבמחק
  16. הפכתי והפכתי ואני מצטרפת לדעתם של אריאלה וג'יי, אין תובנות פדגוגיות חדשות אצל כריסטנסן.
    ובכל זאת...
    טכנולוגיה משפרת מייעלת ותורמת באפקטיביות במקומות בהם מגדירים מה "עליה" לשפר. למשל בנקאות מקוונת, קניות מקוונות ועוד. בחינוך, מתלהבים מהפוטנציאל שלה אבל לא מגדירים מה רוצים לשפר, אנחנו עדיין בשלב ארוך של אספלוריזציה.
    אל תבין לא נכון, האקספלןריזציה מחויבת המציאות אבל חייבת גם להיות מוגבלת. לא הגענו לשלב הבא במעגל השיפור.
    איך שלא נהפוך נגיע לשאלה מה רוצים לשבש? וכנראה שכולנו רוצים כבר לשבש...והפדגוגיה כנראה המקום הראשון

    השבמחק
  17. מינה, התחברתי מאוד לניסוח
    "מתלהבים מהפוטנציאל אבל לא מגדירים מה רוצים לשפר". אני מקבל את ענין תקופת ההתנסות ואקפלוריזציה. אני פחות סובלני לעניין הזה כי הגיע הזמן שהחקירה הזאת תיעשה (למשל על ידי משרד החינוך) מתוכנן ומסודר ולטווח ארוך. לא כל כך הבנתי את האמירה שהפדגוגיה במקום ראשון. נדמה לי שהנושא הוא פדגוגיה מתחילתו ועד סופו. אבל הפוסט הקרוב יתחיל להתמודד עם הפדגוגיה ישירות אז אולי שם נבהיר לעצמנו מה כל אחד מתכוון.

    השבמחק
  18. הפדגוגיה תהיה המקום הראשון שנרצה לשבש...

    השבמחק

אשמח לתגובות, הערות, הצעות...